Kenelle luot sisältöä?

06.05.2024

Kenelle luot sisältöä sosiaaliseen mediaan?

Onko sisältösi suunnattu asiakkaille vai ammattilaisille vai kenties molemmille?

Usealla saattaa olla vielä epäselvää kenelle ja ketä varten tekee sosiaalista mediaa. Otetaan esimerkkinä vaikka hiusalan ammattilainen.

Nykypäivänä sosiaalinen media toimii asiakaspalvelukanavana siinä missä puhelinsoitto tai sähköpostiviesti. Asiakas ottaa ennemmin yhteyttä Instagramin kautta, kuin soittaisi paikan päälle ja kysyisi minkä pituinen aika hänen tulisi varata haluamalleen palvelulle. Asiakas laittaa kampaajalle Instagramissa viestin.

Kun Instagram-tili on luotu ja suunniteltu asiakkaalle helposti lähestyttäväksi, asiakas käyttää somea kanavana olla teihin yhteydessä.

Jos teiltä kuitenkin löytyy vaikka Instagram-tili, jota ette päivitä kuin jouluna ja juhannuksena, lähtisin miettimään miksi sisältöjen päivittäminen ei ole säännöllistä.

Me olemme hius- ja hyvinvointialan sometoimisto ja autamme teitä pääsemään alkuun somessa tai teemme sen kokonaan teidän puolestanne.

Miten luoda helposti lähestyttävä Instagram-tili?

  1. Astu asiakkaan kanssa samalle tasolle — eli tee sisältöä, jonka asiakas ymmärtää. Jos kerrot pelkästään ammattisanastolla mitä kaikkea oletkaan tehnyt hiuksille, se ei tuo aina toivottua lisäarvoa asiakkaalle.
  2. Ole kontaktissa asiakkaiden kanssa somessa. Kun asiakas lähettää viestejä, vastaa niihin viipymättä. Kun asiakas kommentoi kuvaa tai stooria, vastaa takaisin ja kiitä heitä kommentista.
  3. Tee sisältöä someen aktiivisesti. Mikäli päivittelet postauksia juhannuksena ja jouluna, et tuota asiakkaillesi lisäarvoa ja asiakkaille voi tulla olo, että et ole ajantasalla.

Kohderyhmän tunnistaminen

Tiedätkö, miksi asiakas palaa aina sinulle asiakkaaksi yhä uudelleen ja uudelleen?

Yrityksen on tärkeää tunnistaa oma kohderyhmä, jonka jälkeen pystytään määrittelemään tarkasti juuri kohderyhmän näköinen palvelukokonaisuus.

Esimerkki: Asiakkaan työ ja henkilökohtainen elämä on hektistä ja kiireistä. Hän haluaa käydä kampaamossa, jossa on mahdollista rentoutua ja tuntea kiireettömyyttä.

Kampaamoalan yritys voi kehittää esimerkiksi konseptin, jossa tarjotaan mahdollisuutta ns. hiljaiseen palveluun tai luoda pesupaikalla rentoutuneen tunnelman himmeillä valoilla ja rentouttavalla musiikilla. Asiakas palaa todennäköisemmin asiakkaaksi, kun hänen tarpeet on huomioitu.

Tarvitsetko apua kohderyhmän selkeyttämisessä, sosiaalisessa mediassa tai valokuvauksessa - laita rohkeasti viestiä info@hetkessamedia.fi tai Instagramissa.